KONSTRUKTYWISTYCZNY MODEL OŚWIATY
Powstanie cywilizacji informacyjnej powoduje zapotrzebowanie na nowy model oświaty radykalnie zrywający z dotychczasową praktyką szkolną. Wielu teoretyków oświaty i wychowania zakłada, że podstawy teoretyczne nowego modelu oświaty będą opierać się na konstruktywizmie. Mimo iż konstruktywizm cieszy się od pewnego czasu niesłabnącym zainteresowaniem, to jednak sama idea stojąca u podstaw tej filozofii nie jest niczym szczególnie nowym. Pewnych elementów teorii konstruktywizmu można się doszukać w pracach Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Wiążą się one z tworzeniem wiedzy. Można również nawiązywać do św. Augustyna. Nauczał on, że w poszukiwaniu prawdy należy polegać na doświadczeniach zmysłowych. Nie było to w tym czasie zgodne ze stanowiskiem Kościoła. Z kolei John Locke zakładał, że wiedza człowieka nie może wyjść poza jego doświadczenie.